יום ראשון, 6 במאי 2012

למידה שנובעת מהתבוננות

אתמול חזרתי ממפגש ראשון של קורס המשך ב"פרמקלצר" אותו אני לוקח, מפגש שהנושא הראשי שלו היה התבוננות. עשינו תרגילי התבוננות על קדיתא [היישוב בו היה המפגש] ועל שמורת נחל עמוד. התבוננו ברובד אקולוגי [חיות, צמחיה, חומר אורגני...], ברובד אנושי [בתים, שבילים, מטיילים, זבל, שיתופי פעולה...] וברובד הפנימי [איך אנו מושפעים ממה שאנו רואים וחווים]. החשיבות הגדולה שהפרמקלצר מקדיש להתבוננות היא אחת הסיבות שאני כ"כ אוהב ונהנה מהתחום, שהתכנון והעשייה בו הם לאחר ומתוך התבוננות מעמיקה בנמצא ובמה שיש לשטח לספר.
כך אני חושב שצריך להיות גם בחינוך!

תפקיד עיקרי של מורים ומלווים מבוגרים כלפי נוער צריך להיות של התבוננות משותפת, מה מעניין את הנער, מהם הכישרונות שלו, מה מאתגר אותו... להבין יחד מהו כיוון הצמיחה של אותו נער ומשם ללוות אותו בדרך הזו ולקשר אותו אל כלים שונים [ספרים, בעלי מקצוע, תחומים, כלי לימוד...] שיוכלו לעזור לו.
כבני נוער אנו נמצאים בתהליך בו אנו מגלים מי אנחנו, ומחפשים מהו הכיוון שלנו. בית הספר מכתיב כיוון מסוים או מספר כיוונים מצומצם בו כולם צריכים ללכת. אבל צריך לעשות בדיוק את ההפך- לתמוך בתהליך הזה וללוות אותו, לתת לנו להתנסות ולחפש את דרכינו תוך תמיכה וייעוץ.
תהליך ההתבוננות, אותו אני מתרגל ולומד הרבה דרך הפרמקלצר, מחזק את ומגביר את סקרנותי ומוביל אותי בדרך מרתקת של שאילת שאלות.

3 תגובות:

יעל שי גילי וליאת אמר/ה...

יהוא
מאוד ריגשת אותי!! הדרך בה אתה הולך מעוררת השראה. למצוא את המקום הזה בו אתה נאמן לעצמך וללכת עם זה עד הסוף גם דרך תשואות התפעלות ופירגון מהסביבה וגם דרך הרמת גבה וביקורת לא קלה מהסובב, אינה קלה. אולם לא בהכרח ה"קל" הינה הדרך הנכונה בחיים. היכולת שלך לעשות הטמרה מהתבוננות בטבע לחינוך הינה מלאת חוכמה ועומק. אכן התבוננות והקשבה להולך לצידנו הינם אתגר וכמובן גם בחינוך. לצערי הרבה במערכת החינוך אינם רוצים להתמודד עם קושי כי אם מעוניינים למצוא את הנוסחה ל"נכון" ול"קל". בתוך אשת חינוך (במיתר) יודעת אני שהדרך לצעוד לצד הילדים ולשאול ביחד עימם את השאלות ומתוכן לצמוח יחדיו - אינה קלה, כי אם מאתגרת בכל רגע ורגע והינה הדרך היחידה!! אין דרך אחרת ל/בחינוך.
המשך בדיוק כך.
יעל

simbactul אמר/ה...

https://www.facebook.com/groups/366950510021411/
אשמח מאוד להפגש איתך בהזדמנות איש יקר
חיבוקים ומיטב האיחולים
רועי

yehoo ezrahi אמר/ה...

תודה רבה רועי.
הסתכלתי קצת על הפרויקט שלך והא נראה מעניין, אשמח לשמוע עליו עוד.
יהוא

הוסף רשומת תגובה

 
;